Merkur

Kina

 

Kina anses av mange som verdens eldste sivilisasjon. Kommunistene tok kontroll i Kina i 1949, men har de senere årene gradvis tilnærmet seg Vesten og vårt kapitalistiske system. Det er litt tvil om hvor mange innbyggere det er i landet, men 1,3 milliarder mennesker er et rimelig anslag. Kinesere er tradisjonelt mistenksomme overfor informasjon fra verden utenfor. De ser på sannhet som noe subjektivt, og den enkeltes følelser er en viktig kilde til hva som er sannhet. I motsetning til USA er kineserne kollektive i sitt vesen. Kvinner anses likeverdige med menn.

 

Forretningsmøter
  • Det er svært viktig å komme tidsnok til møter i Kina. Det gjelder både rene forretningsmøter og sosiale tilstelninger. Det å komme for sent eller å avlyse en invitasjon anses som lite bra.
  • Det er svært viktig å etablere kontakter i Kina før man investerer i en reise.
  • Den beste tiden å arrangere møter med kinesere på er i tidsrommet april–juni og september–oktober.
  • Arbeidstiden er fra kl. 08.00 til 17.00, mandag til lørdag. Men i de større byene har femdagers uker blitt vanlig.
  • Mellom klokken kl. 12.00 og 14.00 tar de fleste pause. 

 

Forhandlinger
  • Man må regne med å måtte gjennomføre mange presentasjoner til forskjellige grupper forretningsfolk på forskjellige nivåer.
  • I presentasjoner bør man bruke svart–hvitt, fordi farger har stor betydning og symbolikk.
  • Kinesere er kjent for å trekke forhandlinger i langdrag. De ønsker å reforhandle delløsninger, også ofte etter at kontrakten er signert.
  • Man skal ikke overdrive evnene til å levere eller prestere løsninger. Kinesere verdsetter ydmykhet.
  • Skal man forhandle med kineserne, bør man være tålmodig og regne med at man må ta flere reiser til Kina før forhandlingene er avsluttet.
  • Man bør ta med visittkort som er oversatt til mandarin (språket som 70 % av kineserne snakker) på baksiden. Gullfarge er den mest prestisjefylte fargen for kineserne. Man skal aldri putte kortet fra en kineser i baklommen på buksen da dette blir oppfattet som krenkende.
  • Når man kommer til et møterom, skal man alltid la den med høyest rang i sin gruppe gå først. Kineserne forventer at samtalen går mellom seniorledere fra begge sider. Hvis underordnede avbryter, vil det sjokkere kineserne.
  • Kinesere setter pris på folk fra Vesten som viser interesse og kunnskap om deres kultur og historie.
  • Når møtet og forhandlingene er slutt, bør man som gjest huske på å gå først ut av rommet.

 

 

Forretningsrepresentasjon
  • Forretningslunsjer blir mer og mer populært. Som gjest kan man også forvente å bli tatt ut på en sen bankett. Blir man det, bør man alltid gjengjelde en slik invitasjon.
  • Selv om restaurantbesøk kan bli dyre, bør man huske på å spandere tilsvarende luksus og prisklasse når man gjengjelder restaurantbesøket.
  • Blir man invitert, bør man komme presis og gjerne litt for tidlig.
  • Man bør aldri begynne å spise før verten. Kineserne vil sette pris på at gjesten bruker spisepinner. Men man skal være forsiktig så man ikke mister spisepinnene, for det oppfatter kineserne som ulykke.
  • Gode samtaleemner er kunst, spørsmål om helsen til familien til forretningsforbindelsen og kalligrafi (en avansert form for skjønnskrift). 
  • Det å utbringe skål er stort i Kina. På banketter vil verten utbringe den første skål, og seremonien fortsetter hele kvelden.
  • Servering av frukt antyder slutten på måltidet.
  • Generelt bør forretningskvinner være forsiktige med å drikke alkohol på møter, fordi mange kinesere føler dette støtende.

 

ForrigeNeste

Fakta om Kina

 

 

 

  • Hovedstad: Beijing
  • Største by: Shanghai (ca. 18 millioner innbyggere)
  • Antall innbyggere: 1.3 milliarder (2007 estimat)
  • Kommunistisk styresett

Ressurser

Wikipedia - Kina

http://en.wikipedia.org/wiki/People%27s_Republic_of_China

Business in China (Britiske ambasaden i Beijing)

http://chinese-school.netfirms.com/goldenhints.html

UDs landsider

http://www.landsider.no/land/kina

Norwegian Chinese Chamber of Commerce

http://www.nccc.no/

Globalis om Kina

http://www.globalis.no/Land/Kina

© Cappelen Damm AS