Merkur

USA

 

USA har hele 249 millioner innbyggere. Landet har mange etniske grupper og stor europeisk innflytelse. Også afroamerikanere og latinamerikanere (kalles også hispanics, det vil si spansktalende fra Latin- og Mellom-Amerika), asiater og jøder utgjør store folkegrupper. Amerikanerne er veldig sentrert om USA, og informasjonen om verden utenfor er liten. Innovasjon (nyskapning) preger landet og er viktigere enn tradisjon. Amerikanerne er selvopptatte og individualister. De har store ambisjoner og vil gjerne prestere og klare ”alt”.

 

 

Forretningsmøter
  • Amerikanske ledere bruker fornavnet sitt omtrent fra første gangen man møtes. Men man skal ikke blande dette sammen med et ønske om å bli ”dus”, det er snarere en kulturell norm for amerikanske ledere.
  • I USA skriver man måned først, så dag og til slutt år.
  • Arbeidstiden er fra kl. 08.30 eller 09.00 til kl. 17.00 eller 18.00. Mange mennesker jobber regelmessig overtid.
  • Det å møte presis blir høyt verdsatt. I noen byer, for eksempel Houston, Los Angeles eller New York, er det ofte svært mye trafikk som kan skape forsinkelser. Derfor bør man beregne god tid før møter.
  • Men er møtet mer fornøyelse enn forretninger, behøver man ikke være urolig om man kommer litt for sent. Det er vanlig og akseptert.

 

Forhandlinger
  • Forhandlinger og forretningsavtaler gjøres svært hurtig, og ofte kan kontrakter avsluttes med mellomledere.
  • Selgere verdsettes i større grad for sine salgsegenskaper og resultater enn for sine egenskaper som relasjonsbyggere og kontaktskapere.
  • Det viktigste i forhandlinger er resultatet på bunnlinjen, ny teknologi og belønning på kort sikt.
  •  Amerikanske ledere bruker liten tid på utenomsnakk og kommer raskt til saken.
  • Om man møter kvinner eller menn, har ingen ting å si i USA når det gjelder forhandlinger. Men man skal unngå å stille personlige spørsmål til kvinner, for eksempel om hun er gift.
  • I USA deler man gjerne og ofte ut komplementer, ofte som innledning på konversasjonen.
  • Amerikanere tar gjerne imot visittkortet, men man bør ikke oppfatte det negativt om man ikke får visittkort tilbake. I USA er det ikke så vanlig med visittkort som i Østen og Europa. Generelt brukes det bare når forretningsdrivende i USA er sikre på at de selv vil ta kontakt i fremtiden.
  • Man bør unngå diskusjoner om vedkommendes jobb eller om rase eller kjønnsdiskriminering, men vente med det til man kjenner personen godt.

 

 

Forretningsrepresentasjon
  • Forretningsmøter holdes som regel over en lunsj. Denne begynner vanligvis kl. 12.00 og avsluttes rundt kl. 14.00. I helgene er brunch (kombinasjon av frokost og lunsj) vanlig. Denne inntar man mellom kl. 11.00 og 14.00, og forretningsmøter kan avvikles med brunch.
  • Middag er fra kl. 17.30 til 20.00.
  • Frokostmøter er vanlige i USA. Disse kan starte så tidlig som kl. 07.00.
  • Blir man invitert ut av sin forretningspartner i USA på en sosial tilstelning, må man være forberedt på å betale for sin del av kvelden. Hvis man inviterer en amerikaner ut på et sosialt møte, må man avklare med vedkommende på forhånd om man betaler alt eller om man skal dele.
  • I USA er det ikke ansett som dårlige manerer å gå og spise samtidig. Mye av maten er fastfood, og i USA bruker man fingrene når man spiser mange av rettene.
 
ForrigeNeste

Fakta USA

 

 

  • Hovedstad: Washington D.C
  • Folketall: 305 millioner
  • Valuta: US Dollar ($)
  • Består av 50 stater
  • Største by: New York

© Cappelen Damm AS