Merkur

Tyskland

 

Tyskland er etter sammenslåingen av det gamle Øst-Tyskland og Vest-Tyskland blitt Europas største land med ca. 82 millioner innbyggere. Landet er delt når det gjelder religion; omtrent halvparten er katolikker, mens den andre halvparten er protestanter. Tyskere er sterke individualister, men når det gjelder beslutningsvilje, er de langsomme og analytiske. Det å endre en beslutning som er tatt, er svært vanskelig og blir sjelden gjennomført. Personlige relasjoner er viktig for å oppnå forretninger med tyskere.

 

 

Forretningsmøter
  • Engelsk beherskes av mange tyskere, men noen ønsker å diskutere forretninger på tysk. Dette må avklares på forhånd slik at bedriften eventuelt kan ordne med tolk.
  • Møter må avtales i god tid, minst en til to uker i forveien.
  • Forretningsbrev må være formelle. Hvis man får svar med to signaturer, betyr det at begge har beslutningsmyndighet, og at man må avtale med dem begge.
  • Tyskere tar ut minst fire uker ferie i året.
  • Man bør ikke avtale møter på fredager, fordi mange kontorer stenger kl. 14.00 eller 15.00 denne dagen.
  • Kontortiden er fra kl. 08.00 eller 09.00 til kl. 16.00 eller 17.00, mandag til fredag.

 

Forhandlinger
  • Forhandlinger med tyskere tar tid. Man bør forvente en lang prosess.
  • Tyske bedrifter og organisasjoner har gjerne flere rådgivere og beslutningstakere som ikke finnes på den offisielle organisasjonsplanen. Kjennskap til hvilke personer som er på denne uoffisielle listen, kan være svært viktig for å få store kontrakter.
  • Tyskere er kjent for sin punktlighet, med ett unntak, nemlig leveringstidspunkter. Tyske bedrifter er kjent for sen levering uten spesiell informasjon eller beklagelse.
  • Man bør ta med mange visittkort. Tyske forretningsfolk på alle nivåer vil svært gjerne utveksle visittkort med sine forretningsforbindelser. Har selskapet eksistert i mange år, er det smart å ta med oppstartsdatoen for bedriften på visittkortet.
  • Utdannelse er høyt respektert i Tyskland. Derfor bør man ta med tittelen eller graden når man introduserer seg selv.
  • Tyskere smiler sjelden. Det er for å vise høflighet, enten det er overfor kolleger eller leverandører. Forretninger tas alvorlig, og humor holdes utenfor forhandlinger.
  • Tyskerne venter at alt er riktig så lenge de ikke hører noe negativt. Oppstår det problemer, må man forklare konkret, detaljert og rasjonelt om problemstillingen, helst skriftlig.
  • Man bør unngå private spørsmål til en tysk leder. Familieliv holdes klart atskilt fra jobb i Tyskland.
  • Man skal ikke snakke om andre verdenskrig. Sport, moderne politikk og øl er generelle emner som interesserer de fleste tyskere.

 

 

Forretningsrepresentasjon
  • Forretningsmøter til frokost er fyord i Tyskland.
  • Ved forretningslunsj (eller middag) diskuteres gjerne forretninger før og etter måltidet, men aldri under måltidet.
  • Man skal bare insistere på å betale regningen når man har invitert.
  • Tyskere representerer sjelden i sine private hjem. Blir man invitert hjem, skal man se på det som en stor ære.

 

 

ForrigeNeste

Fakta - Tyskland

 

 

  • Hovedstad: Berlin
  • Språk: Tysk
  • Folketall: 82 millioner
  • Valuta: Euro

Ressurser

Economist samleside om Tyskland

http://www.economist.com/countries/Germany/

Info om tysk forretningskultur

http://www.german-business-etiquette.com/

Wikipedia - Tyskland

http://no.wikipedia.org/wiki/Tyskland

© Cappelen Damm AS